Jsem lektor a poradce obchodního vyjednávání a prevence proti stresu.

Jak zvládat těžší období – NADHLEDEM

NADHLED

Jak zvládat těžší období – NADHLEDEM

Mám za sebou poměrně těžké období –  změny nejen pracovní, ale i v dalších oblastech života. Koho z nás to někdy nepotká, že?

Stavů, které jsem prožíval, jsem si byl plně vědom, jakož i toho, že rozhodně neprospívaly mým pracovním výkonům a celkovému postoji k životu.

Nastolil jsem proto režim, který jsem věděl, že mi v takové situaci může pomoci.

Jednak šlo o zesílení sportovních aktivit, které držely mé tělo v produkci endorfinů (hormonů podporujících dobré pocity). Tělo je jak známo úzce spojeno s psychikou, takže mě to mělo posunout směrem nahoru z temných hlubin ke sluncem osvětlené vodní hladině.

To samo o sobě však nestačilo –  muselo dojít ke srovnání na nevědomé úrovni.

Dělo se tak kombinací ranních 20ti minutových, klidových meditací a večerních 10 – 15minutových meditací, které se děly těsně před tím než jsem šel spaním.

Ranní meditace má následující účinky –  srovnání po noci, kdy se člověk potuluje po snovém světě, zároveň dochází k jakési kalibraci mysli  –  jinými slovy k jejímu správnému nastavení na nadcházející den. V neposlední řadě dojde k celkovému zklidnění a zesílení vnímání.

Večerní meditace –  ta znamenala zásadní zlom v celkové situaci – došlo k výraznému zlepšení, vyhodnotil jsem ji jako tu poslední kapku, která opravdu změnila stav k lepšímu.

Inspiraci a tipy jak meditovat najdete například zde.

Důležité je, aby se meditace děla před spaním a po jí se šlo rovnou spát. Většinou člověkem jako bubliny projedou všechny zážitky a prožitky prožitého dne a dojde k jejich plnému uvědomění, srovnání se s nimi a k jejich zařazení a správné místo.

Spánek je pak mnohem vydatnější a hlubší, protože na nevědomé úrovní už se s nimi v noci nezabýváte  – tím více zrelaxujete a odpočinete si. Na takovýto spánek pak navážete zmíněnou ranní meditací, která prohloubí celý proces.

Důsledkem toho pak denní události zvládáte s mnohem větším NADHLEDEM a to co by vás jinak zdevastovalo, je jen jedna z denních epizod se kterou si lehce poradíte.

Protože jsme každý jiný  a ne každému meditace vyhovuje –  nabízím pro inspiraci i metodu své ženy, kterou jsem pro vás vyzpovídal :-):

Má, žena například používá metodu intuitivního psaní, které říká „Ranní stránky“. Tato metoda vychází z Julie Cameronové „Umělcova cesta“. Metodu si má žena osvoji právě na půlroční škole na toto téma.

Metoda vychází z toho, že každé ráno napíše 3 (A4) stránky intuitivního textu. Říká, že tak dochází ke zvědomování vnitřních procesů a stavů. Děje se zvýšené vnímání sebe sama a svých potřeb, což pak už nepřebijí ani mnohdy stresující denní události.  Jinými slovy, dává prostě na papír a tím zároveň ven, vše co je v ní. Toto pak uvolňuje vnitřní napětí a zároveň ke zvědomuje to, co je opravdu důležité.  Dvě stránky bývají obyčejně na vypsání všech obsahů, které potřebují „ven“ a třetí pak začíná být konstruktivní , na které se pak dá stavět.  Zároveň říká, že jí „Ranní stránky“ výrazně posunují v životě vpřed, ať už v uvědomování si toho co je opravdu v životě důležité, tak v realizaci svých snů a cílů.

 

COMMENTS (2)

  1. Katka

    Ahoj Radku, chtěla bych se zeptat. Taky si píšu Ranní stránky, ale někdy mám tolik práce a ranních povinností, že je nestíhám psát úplně ráno. Během dopoledne se k nim po částech dostanu. Snad to je k něčemu. Vstávat ještě dřív než v šest opravdu nechci, většinou si jdu lehnout taky docela na doraz a spánek by mi chyběl. Na kurz jsem nechodila, jen jsem knihu jednou náhodou objevila v knihkupectví a pustila jsem se do toho. Taky píšu možná trochu méně textu, nevím, ale často už v půlce nevím, co ještě psát.
    Díky za komentář,
    Katka

    1. Author Radek

      Ahoj Kačko,
      z mé strany jen krátký komentář o co jde z pohledu psychiky. V principu jde o vypisování myšlenek, kdy mysl se soustředí jen na to a o to vlastně jde. To znamená že vypisuj myšlenky, když už nevíš co bys psala. Pak dochází k odpoutání mysli a mozek přechází do jiného režimu a to toho, který je dá se říci „kreativní“. Pak samy od sebe přicházení myšlenky tvůrčí, nebo důležitá uvědomění a to je to co posouvá. Vycházím ze svých vlastních zkušeností a z NO MIND
      principů školy které jsem absolvoval. Aby se mysle odpotala, měla by mít nejméně 15 minut souvislé, stejně činnosti – samozřejmě čím déle tím lépe, ale reaguji na Tvoji časovou tíseň kterou dobře znám. Navrhuji Ti proto, abys rozdělila vypisování do nejméně 15min. bloků pokud je nutné, abys ho vzhledem k povinnostem přerušila. Jinak si také zkus třeba vyhradit hodinu (až bude nějaká příležitost, tak to vřeze doporučuji) a vypisuj hodinu, abys viděla jaký účinek to bude mít – pak si dej 15 min. relaxace v leže a uvidíš to uvolnění. Pokud si to chceš zpestřit vypisuj 15 min. levou rukou:-). Jinak zde je odpověď mé ženy – která Ranní stránky praktikuje každý den:

      Ahoj Kači,
      ranní stránky jsou nejlepší psát ráno před tím než člověk vyjde do světa ven (nemusí to být úplně ráno). Protože ze sebe vyndá vše s čím se probudil či jakékoliv emoce po ránu, které by ho mohly zbytečně brzdit, prostě se z toho vypíše. Je důležité psát 3 stránky vkuse, bez přestávky. A velikost stránek si může člověk upravit podle toho, jak to sám cítí. Třeba sama si píšu do velkého sešitu, ale sama si rozdělím prostor na tři stránky, takže z jedné velké stránky sešitu mám 2 stránky oddělené mou čárou a třetí stránka je mnou oddělená na druhém listu a vím, že na této velikosti se dostatečně vypíšu a přitom už mě začínají napadat i další zajímavé nápady. Právě ta třetí stránka bývá kreativní. Přichází už tam nějaké uvolnění, že už to má člověk za pár a v tom ho začínají napadat zajímavé věci :-)
      Můžeš psát všechny myšlenky, jako: „ty jo, zrovna už nevím co psát, to je sranda, hm ale mám chuť na chleba s medem, no možná bych si mohla něco dobrého udělat, atd…“ Psát vše co člověka napadá, všechny myšlenky co má, co mu chodí hlavou, přeskakovat z jedné na druhou – pokud tak myšlenky chodí…
      Třeba dneska ráno jsem se opět vypsala a pak jako by se uvolnil prostor pro to důležité, najednou zde byla možnost vidět něco, na co už dozrál čas v mém životě – dát tomu už prostor a věnovat tomu pozornost, nezabít to denními událostmi, ale začít to už tvořit.
      Tak snad takhle to bude stačit :-)

      Přeji hodně úspěchů a pokud Tě problematika zaujala, klidně napiš – mám spoustu dalších technik:-)…
      Radek

Leave a Comment

Your email address will not be published.

*