Jsem lektor a poradce obchodního vyjednávání a prevence proti stresu.

Některé typy meditací

meditace

Některé typy meditací

Některé typy meditací

1)      Hlubší břišní dýchání

  • Sedíme vzpřímeně s rovnými zády. Když jsme dostatečně uvolnění, cítíme, jak vtahujeme vzduch jemně nosními dírkami. Vdech je pomalý, přirozený, tichý a dlouhý.
  • Dech je tak hluboký, že nám zaplní postupně celou břišní dutinu.
  • Následně pomalu z břicha opět nosem vydechujeme ven stejným způsobem.
  • Zenoví mistři doporučují svým žákům, představovat si při nádechu velmi tenký stříbrný pramínek, vdechovaný plynule nosními dírkami, klesající páteřním kanálem dolů a poté pár sekund zadržený v podobě suspenze kulového tvaru ve spodní části břicha. Při výdechu je pak proces obrácený.

2)      Taoistický koncept

  • Sedíme vzpřímeně s rovnými zády. Když jsme dostatečně uvolnění, cítíme, jak vtahujeme vzduch jemně nosními dírkami. Vdech je pomalý, přirozený, tichý a dlouhý.
  • Dech je tak hluboký, že nám zaplní postupně celou břišní dutinu, kde máme v tu chvíli i naše vědomí.
  • Následně přeneseme naše vědomí z břišní dutiny do oblasti srdce a odtud pomalu vydechujeme.

3)      Anapana (základní cvičení koncentrace)

  • Sedíme vzpřímeně s rovnými zády.
  • Následně prostě umístěte pozornost na svůj dech, jak prochází nosními dírkami.
  • Pozorujte, co se děje na trojúhelníku, který tvoří nos a koutky Vašich úst. (Nemusí se dít nic, může to svědit, jedno místo Vás může lechtat… nechte to být, jen to pozorujte.)

Na začátku praktikujeme meditaci každý den –  nejlépe ráno. Začneme na 5-ti minutách a postupně podle toho, jak se budeme cítit a zvládat, zvyšujeme na 10minut.Doporučujeme z počátku si vybrat jeden ze tří výše uvedených konceptů. Následně existuje mnoho literatury a pramenů o rozličných druzích meditace. Jistě si pak vyberete tu, která Vám bude vyhovovat nejvíce. A také již uvidíte výsledky a poznáte, jestli Vám meditace jako nástroj vůbec vyhovuje.

Podle mé zkušenosti doporučuji se postupně dostat na délku meditace nejméně 20min., kdy alespoň u mne dochází ke kýženému vnitřnímu efektu „uvolnění“. 20 minut je pro mne i časově přijatelných k zařazení do denního pravidelného plánu.

meditace

Leave a Comment

Your email address will not be published.

*