6 tipů jak zapadnout do nového kolektivu
Tipy – jak zapadnout do nového kolektivu
Někdy se nám v životě stane, že změníme práci, nebo se v rámci nějaké své jiné aktivity setkáme s pro nás novým kolektivem.
Zde přináším několik tipů, jak nejlépe do nového pracovního či jiného kolektivu zapadnout. Samozřejmě jsem postup několikrát ověřil v praxi, takže vím, že funguje:-).
Z pohledu psychologie má každý následující Tip svůj hluboký smysl a každým z nich pozitivně ovlivníte své okolí:
Tip 1) – zpočátku více mlčte a pozorujte své okolí – seznamujte se s novým prostředím, pozorujte zvyky, poslouchejte dialogy, dělejte si závěry jak to v kolektivu chodí (pravidlo cca 60%mlčet / 40%mluvit)
Tip 2) – mluvte hlavně tehdy jsou li Vám položeny nějaké otázky, odpovídejte ochotně smysluplně, ale stručně
Tip 3) – snažte si zapamatovat co nejrychleji jména a oslovujte lidi jménem, když je zdravíte, nebo po nich něco potřebujete. Pokud vstupujete do nového zaměstnání – velmi doporučuji si rozkreslit stoly, či kanceláře a zapsat si jména + kde kdo sedí. (tohle funguje velmi dobře, možná budete až překvapení) + nevtíravě projevujte zájem
Tip 4) – pokud se jedná o vstup do nového zaměstnání a firma nemá zaběhlý zaškolovací systém – domluvte se sami iniciativně krátké schůzky s lidmi o kterých zjistíte, že s nimi budete spolupracovat a vyptejte se jak co v daných odpovědnostech funguje a jak s nimi komunikovat
Tip 5) – při všech zaškolovacích rozhovorech si vše pište – má to několik důležitých významů:
a) dáváte tím najevo zájem o problematiku a člověk který Vás školí se tak cítí dobře – už jen proto, že má dojem, že to co říká, neříká zbytečně, zkrátka tím projevujete o něj samotného zájem
b) lépe si problematiku zapamatujete a budete z ní čerpat až budete samostatně pracovat a náhodou nebudete vědět = nahlédnete do poznámek a máte co potřebujete
c) buďte tak méně otázkami obtěžovat při práci ostatní – hodně jsem se setkával s tím (když jsem školil), že dotyčný nový kolega za mnou byl několikrát a ptal se na něco co jsem mu několikrát vysvětloval – minimálně to o Vás něco vypovídá a to co to vypovídá nemá kladný náboj
Tip 6) – Buďte proaktivní – sami přicházejte s otázkami, sami si vyhledávejte práci, pokud ji zrovna nemáte, samostatně se snažte plnit svěřené úkoly a nejlépe, jednou na několik dní informujte svého nadřízeného e-mailem se stručným výkazem Vašich provedených činností
No a jinak buďte příjemní, usmívejte se a mluvte jasně a nahlas:-)…
Pokud takováto situace u Vás nastane – pak přeji hodně štěstí při zapracování.