Jsem Evoer, lektor a poradce v oboru získávání nových zákazníků a obchodního vyjednávání.

Komunikace v obchodě na prvním místě

DSCF1860

Komunikace v obchodě na prvním místě

Proč je komunikace skoro nejdůležitější ve veškerém vyjednávání a jednání lidském, jako takovém? Jednoduše proto, že neinvazivní Komunikace prostě bourá ledy.

DSCF1860

Jakmile například v osobním vztahu přestanete komunikovat, je to začátek konce. Věci a témata, která vám na druhém třeba vadí, ve vás jednak bobtnají, vřou a je jen otázkou času, kdy vybuchnou. Dále pokud partnerovi neřeknete o svých pocitech či problémech jakéhokoli rázu, nemůžete je společně řešit. O čem nevíte, nemůžete řešit. Navíc druhý by také rád sdílel to co v sobě má – někdy je nejlepším lékem prostě jen umět druhého vyslechnout. Přesně tenhle princip funguje i v obchodních jednáních.

Lidé obecně rádi mluví o sobě a vyjadřují se, zvláště obchodníci, kteří by ze své podstaty měli být tak trochu extroverti.

Velkou zbraní v obchodním jednání, či v jednání jako takovém je tedy ZÁJEM. Upřímným zájmem o druhého, či o firmu ve které pracuje a jeho problémy, které řeší, podporujete komunikaci a komunikace následně zvyšuje náklonnost (sympatii). Pokud se vám tedy upřímným zájmem o druhého v jednání podaří ho rozmluvit a dále ho otázkami v sebevyjádření podpořit, dá se říci, že si velmi zvyšujete šance na úspěch.

Jednak se dozvíte informace, které potřebujete k dalšímu jednání, jednak se protějšku přiblížíte, protože upřímný zájem má až kouzelnou moc a je dost pravděpodobné, že najdete i nějakou společnou realitu –  jako je třeba podobná pracovní situace, kterou oba řešíte…   od této konstalace, již není daleko se oboustranně výhodně dohodnout.

Mluvil jsem o jednom z mála principů, které jsem rád převzal a ověřil, že je funkční svou dlouhodobou praxí –  je to princip ARK trojúhelníku. Je to jednoduchý, ale přitom velmi mocný psychologický nástroj.

Kde vrchol „K“ je právě komunikace / vrchol „A“ je náklonnost / vrchol „R“ je realita –  nebo společná realita chcete li.

Jednoduché kouzlo je v tom, že podpoříte li „K“  – komunikaci v jednání či v rozhovoru, posílíte tak vrchol „A“ –  náklonnost a pravděpodobně se dostanete na společnou realitu vrchol „R“. Komunikační trojúhelník se tak rozšíří a zvětší a pomůže vám dosáhnout cíl, který potřebujete.

Kolikrát jsem se přesvědčil i ve zdánlivě ztracené situaci v naprosto zamrzlém jednání či vztahu jak toto zázračně funguje. Jednoduše se začněte druhého ptát a projevte zájem –  klaďte otázku za otázkou a uvidíte, jak se najednou vše dá do pohybu.

Nevěřte mi –  vyzkoušejte to, dejte si to jako výzvu a zkuste to i s neznámým člověkem.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

*