Šokujte! Buďte kreativní.
V Obchodně, při Akvizičních činnostech a při vyjednávání je dobré někdy Šokovat a být kreativní.
Jak už jsem o tom mluvil – přešel jsem z Key Accouningu a z lovení nových zákazníků v Čechách do zahraničí – tedy zabývám se již nějakou dobu Exportem.
Záležitost je to úplně jiná, protože než někoho začnete lidově řečeno „zpracovávat“ a získávat, musíte ho napřed najítJ, ale o metodách jak hledat zahraniční partnery až jindy, to je jiné téma.
Dnes chci mluvit o mé vlastní obchodní, akviziční taktice, a sice o ŠOKOVÁNÍ. Nebo je to spíše ŠOKOVÁNÍ v kombinaci s hraním na EGO.
Oslovil jsem několik velkých skandinávských řetězců, se kterými – když se vám je podaří získat je velmi dobrý a spolehlivý byznys. Takový zákazník je stálý, chová se partnersky, je výkonný a dobře platí. Což je spojeno s mentalitou a s tamějším vysokým životním standardem. Ale je velmi těžké se Skandinávci navázat kontakt, natož spolupráci – jak jsem vyčetl v časopisu „TRADE“, ale nijak mne to neodradiloJ – naopak pustil jsem se do toho:
Jak jsem tedy postupoval?:
- Vyhledal jsem kontakt – tentokrát pomocí schůzky na obchodním oddělení Švédské ambasády ( mimochodem velmi zajímavá a poučná schůzka) – ze které vyplynulo, které zákazníky bych mohl oslovit, ale byl jsem požádán, abych se na ambasádu při oslovení neodvolával
- Byl to jeden z největších Švédských sportovních řetězců – působících ve všech třech stěžejních skandinávských zemích – Švédsku, Norsku, Finsku – takže bylo by to Bingo!!!
- Dlouhou dobu jsem o nich získával informace, tedy projížděl jejich web – studoval jejich obchodní a akční strategie, jejich filosofii a snažil se hledat díry pro naše zboží v jejich portfoliu
- Na základě toho jsem si vypracoval strategii oslovení – nechal si zpracovat perfektní grafické materiály a vypracoval návrh, který by se jim mohl líbit
- Do toho jsem vybral nejlepší vzorky, zabalil je do balíku i s tištěnými návrhy a poslal je po DHL na jejich centrálu, na kontakt co jsem našel na internetu
- Na DHL jsem sledoval, kdy balík dorazí a v den kdy dorazil, jsem poslal e-mail
- Myslíte, že reagovali ? – NEJ!
- Počkal jsem tedy 14dní, pamětliv článku z časopisu TRADE, že na seveřany se musí pomalu a oslovil jsem dotyčného znovu – s žádostí, zdali by byl tak laskav a potvrdil mi, že dostal vzorky – a že bych chtěl odpověď i v případě, že jeho stanovisko ohledně spolupráce bude NE – že bych byl rád, aby byl přímý a upřímný, abych věděl, na čem jsem – jestli to dokáže (POZOR! V tomto momentě je ten ÚTOK NA EGO, o kterém jsem mluvilJ – a většinou zabíráJ)
- No a další stěžejní moment byl, že jsem vše napsal NORSKYJ (pomocí Google překladače – můj kolega nad tím kroutil hlavouJ – samozřejmě , že jsem si spletl Norštinu se ŠvédštinouJ – a Švédsky jsem psal až na podruhé – ale světe DIV SE!!! Zabralo to, dostal jsem kontakt na rozhodovatele a jsem s ním komunikaci a zároveň tedy Ve HŘE!:-) a vo,vo,vo, votom to jeJ
Tolik mých pár námětů, které mi zafungovaly v praxi – ŠOKUJTE a buďte KREATIVNÍ. Pánům doporučuji, aby se chovali tak jako když dobývají ženuJ…