Straregie v obchodě – tipy
Strategie v obchodě – tipy
Je to západní, řecký pojem složený ze slov „stratos“ neboli „vojsko“ a „ago“ neboli „vésti, vedu“ tedy voje-vůdcovství. Jak píše Oldřich Král ve svém překladu knihy o „Válečném umění“ 1999
Pro mě je Strategie, nebo plán – chcete-li – především o několika klíčových slovech:
CO?
JAK? Případně KDY?
Na všechna svá obchodní jednání jsem vždy strategii připravenou měl i, když jsem ji podle situace přímo v jednání měnil pokud bylo potřeba.
Plán byl vždy základním kamenem mého úspěchu – proto doporučuji:
- Vymezte si na přípravu plánu prostor a věnujte tomu potřebný čas
- CO? – Promyslete a určete si přesně, čeho chcete v obchodním jednání dosáhnout – je dobré si cíl konkretizovat a napsat / při práci můžete použít například myšlenkovou mapu http://danielgamrot.cz/skoleni-myslenkove-mapy/
- Dejte si dohromady všechny dostupné informace, které máte o firmě, se kterou chcete jednat a o osobě se kterou budete jednat
- JAK? S tím, že budete brát v úvahu všechny okolnosti sestavte si konkrétní postupné kroky, jak se k vašemu cíli dostanete
- Berte v úvahu i neočekávaný vývoj a promyslete i jiné varianty postupu – nejlépe několik
- Čím více variant plánu k cíli promyslíte tím lépe
- Nakonec při představte konkrétní průběh obchodní schůzky a projděte si ji dle vaší připravené strategie a posuďte zda může být reálně funkční a úspěšná či ně – případně proveďte korekce
- Pamatujte, že i když nevyužijete vše, co jste si naplánovali, pomůže vám to v celkovém vedení jednání
- Mějte i „nejnouzovější“ ústupovou variantu typu „promyslím si to a sejdeme se znovu příští týden“ – cíl je zachovat si otevřené dveře
Promyšlený plán přináší vítězství,
Nedostatečný plán nese porážku,
Co teprve kde žádný plán nebyl!
Mistr Sun – Umění války