Jsem Evoer, lektor a poradce v oboru získávání nových zákazníků a obchodního vyjednávání.

STRATEGIE JE ZÁKLAD

STRATEGIE foto

STRATEGIE JE ZÁKLAD

STRATEGIE JE ZÁKLAD

slovo STRATEGIE mám rád, protože jeho význam přesně vystihuje to, k čemu má sloužit. Je řeckého původu a skládá se ze STRATOS = vojsko  a AGO = vést.

Když totiž vedete vojsko, musíte si přesně určit kroky, jak ho povedete, protože takové vedení například 250 000 vojáků je velmi náročné na všechny zdroje  –  finance, zásoby, energie…  Proto, jste- li vojevůdce, musíte podrobně promyslet přesuny vojska, logistiku zásobování, zaujetí nejlepší pozice k obraně i útoku a v neposlední řadě zvolit správnou taktiku vedení boje. K tomu abyste mohli zvolit správnou taktiku boje, potřebujete INFORMACE . K tomu, abyste informace získali, je potřeba použít zvědy. A tak dále…

Myslím, že paralela s podnikáním, nebo s vedením jakýchkoli projektů, či OBCHODNÍCH JEDNÁNÍ nebo vůbec s jakoukoli činností, kterou se chystáme v ŽIVOTĚ podniknout je naprosto zřejmá.

Chtěl jsem tak všeobecně vyzdvihnout maximální důležitost plánování  téměř ve všem co děláme, nebo na co se chystáme.

Jistě, někdy je třeba provést jednorázovou naprosto intuitivní improvizovanou akci, která „ucpe díru v lodi, aby nenabírala vodu“, ale pokud pořádně neplánujeme, může se nám stát, že uprostřed činnosti zjistíme, že máme vše namontované, ale nevyvrtali jsme díru, kde je potřeba –  k místu se už nedostaneme a musíme vše zase rozmontovat, vyvrtat díru a znova smontovat. TO NÁS PAK STOJÍ ENERGII A ČAS. COŽ MÚŽE BÝT V NĚKTERÝCH PŘÍPADECH FATÁLNÍ.

Naopak máte li propracovanou STRATEGII, která má Plány „B“, ideálně „C“ i „D“ lze vyhrát každou „bitvu a nakonec i celou válku“.

STRATEGIE foto

Jako nejúspěšnější vojevůdce všech dob a nikdy v bitvách neporažený Alexandr „Veliký“ Makedonský.  Jako příklad uvádím jeho bitvu u Gaugamél, kde se postavil proti Perskému králi Dareiovi, který měl vojsko o 250 000 mužích, přičemž Alexandr disponoval pouze se 47 000 vojáky. Díky geniální strategii zvítězil i proti tak obrovské přesile a Dáreia doslova zahnal na útěk. Koho to zajímá do podrobností –  odkaz zde:

https://www.youtube.com/watch?v=aia4N0i9Xhw

Taková je síla dobře propracované STRATEGIE!

Mě nejlepší strategie napadají na záchoděJ. Přivezli nám vzrostlý strom ve 200 kilogramovém květináči. Ze začátku jsem nevěděl jak ho zasadím, nicméně tam kam musí sám i král se mi rozbřesklo –  má strategie na zasazení stromu byla následující:

  • Ponechat strom v plastovém květináči s madly, aby bylo za co brát
  • Podkopat květináč do jedné třetiny, aby mi pomohla gravitace s ním do díry
  • Odřezat dno a jakmile ho posunu o pár čísel bez dna – přibít dno k zemi, aby zůstalo, kde je
  • Já táhnout má žena tlačit a tak dostat květináč za madla do díry
  • Zbytek květináče odstřihnout nůškami na plech a vyndat –  přidat hlínu a zalít =  HOTOVO

Vypadá to jednoduše, ale trvalo týden, než jsem na tuhle strategii přišel a fungovala –  200kg ve dvou lidechJ.

Osobně z mé zkušenosti doporučují následující postup v přípravě STRATEGIE na obchodní jednání, či cokoli jiného –  doporučuji tento konkrétní postup:

  • Postavte si funkční STRATEGII – to je taková, u které si projdete všechny kroky k vašemu cíli v duchu a opravdu toho cíle takto dosáhnete
    • Pokud jste četli Richarda Bacha „Most přes navždy“, tak tam se mi líbilo přirovnání k letu (Bach je mimo jiné i pilot) – on si vždy představoval do podrobností svůj let, který plánoval a jeho průběh a pokud v duchu nedokázal přistát, tak prostě neletěl…

 

  • Než začnete STRATEGII stavět – zorientujte se v daném prostředí, zjistěte si vše, co můžete o záležitosti, kterou chcete řešit =  „VYUŽIJTE ZVĚDY“
    • Pokud jde o obchodní jednání, zjistěte si vše o firmě se kterou budete jednat, o člověku se kterým konkrétně budete jednat, o produktech historii – prostě vše co dohledáte
    • Zkušenosti známých a kamarádů – projeďte internet –  prostě vše co máte dostupné
    • Pokud chcete, hodí se i SWOT analýza (Silné, Slabé stránky, příležitosti a Hrozby)

 

  • S informacemi, které si získáte – pečlivě naplánujte každý krok, nebo „pohyb“, který vede k dosažení vytčeného cíle ( Gaius Julius Caesar –  dokázal plánovat „x“ tahů dopředu a tím vynikal nad ostatními vojevůdci i politiky. Bohužel byl tak namyšlený, že později chodil bez ochrany a tak ho 23 bodnými ranami zavraždili –  no jo, trochu pokory a skromnosti nikdy neuškodíJ)

 

  • CÍL mějte vždy velký, ale rozčleňte jej dílčí kroky k jeho dosažení a při cestě za tímto velkým cílem se vždy soustřeďte jen na ten jeden plánovaný malý dílčí krok –  na nic jiného –  a pak ten další a další a další –  jen tak dosáhnete vašeho velkého cíle –  PROSTĚ SALÁMOVÁ METODAJ

 

 

  • Každá STRATEGIE by měla mít i časový rámec realizace – data začátku, přibližného průběhu a konce
    • Snažte se přizpůsobit časový průběh okolnostem – myslím tím neplánujte například začátek velké kampaně v červnu, když všichni mají myšlenky už na dovolené

 

  • Pokud STRATEGII – připravujete pro své kolegy, podřízené nebo zaměstnance, doporučuji ještě jednu dle mne velmi důležitou věc –  jděte jim v realizace STTRATEGIE příkladem pokud možno v první linii –  Julius Caesar, byl téměř vždy v první linii a vojáci ho milovali –  nezřídka kdy, rozhodlo zapojení Caesara do bitvy její celý vývoj
    • Na vojně jsem potkal mnoho velitelů, ale jen jednoho di pamatuji – byl to plukovník Bílek -, nejenže nám předvedl, jak se skládá samopal za vynikající čas, ale také  když jsme stříleli ze samopalu na terč a moc nám to nešlo, sám zalehl: „půjčte mi svou zbraň vojáku!“  a zastřílel na výbornou – plukovník Bílek se těšil velké úctě a autoritě proto, že to co po nás vyžadovat, sám na výbornou i ve vyšším věku ovládal!

O strategiích by se dalo napsat hodně, nicméně výše uvedené je to základní čím se řídím a co mi při tvorbě strategií funguje.

A nezapomeňte –  nevěřte mi nic z toho co píší, ale sami si to vyzkoušejte a ověřte v praxi + vyberte si to, co bude fungovat právě vám.

Hodně štěstí!:-)

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

*