Jsem Evoer, lektor a poradce v oboru získávání nových zákazníků a obchodního vyjednávání.

Jak poznat v obchodě LEŽ? OČI jsou klíč.

oči

Jak poznat v obchodě LEŽ? OČI jsou klíč.

Jak poznat v obchodě LEŽ? OČI jsou klíč.

Nejen na obchodních jednáních, ale i v životě jako takovém se setkávám s tím, že mi není sdělována pravda.  V jednáních se jedná většinou o polopravdy, či o zcela zástupné důvody. Je to proto, že lidem je prostě nepříjemný prvotní fakt, jak by asi reagoval protějšek, kdyby řekli prostě pravdu typu: “Tohle si od Vás prostě nekoupím, protože se mi to nelíbí“.

Ten příklad je samozřejmě obecný, ovšem hlavní roli, jak jsem říkal, tam hraje fakt, že bychom museli čelit případné negativní reakci protějšku. Protože jsem vytrvalý, trvalo u jednoho mého potenciálního klienta 6 let, než mi řekl, že služeb firmy, pro kterou pracuji nevyužije. Dokonce mi řekl: „Skvělý návrh –  něco takového jsem nečekal, upravte tam to a to a sejdeme se za 14 dní“.  De facto mi ten člověk sdělil, něco úplně opačného, než myslel, cítil a chtěl.  Oběma nám tím přidělal hodně práce. Minulý týden jsem také absolvoval jednání s vysoce postaveným členem, který je na vysoké pozici u jedné nadnárodní firmy – bylo mi líto a bylo pro mne překvapením, že takový člověk má za potřebí lhát…

oči

Každopádně jak nepravdu, sdělování zástupných důvodů, nebo prosté lhaní poznat? „Studoval“ jsem techniky speciálních jednotek SAS a jejich výslechové metody a jedním z hlavních faktorů při odhalování lží jsou OČI.

Proč?

  • Protože pohyby očí, lépe řečeno duhovek, jsou většinou nevědomé a neuvědomělé a i trénovaný člověk se musí soustředit, aby svými pohyby očí na sebe něco neprozradil.
  • Dá se říct, že člověk hledá očima podvědomě místo v mozku, kde je informace „uskadněna“ (umístěna)
  • Zjednodušeně – jak rozeznat lež při odpovědích na vaše otázky?:
    • Pohyb duhovek VLEVO (většinou VLEVO NAHORU) –  znamená že tázaný pátrá v centrech mozku v minulosti =  hledá něco co se opravdu stalo = dotazovaný mluví s největší pravděpodobností  PRAVDU
    • Pohyb duhovek VPRAVO:
      • Pohled VPRAVO NAHORU – znamená, že dotazovaný aktivuje v mozku centra kreativity = nemusí 100% znamenat, že lže, ale je tam 90% pravděpodobnost (lež nebude pravděpodobně v případě, že se zeptáte –  jak by jste řešil tuto situaci? člověk pak zapojí logicky centrum kreativity a nelže.)
      • Pohled duhovek VPRAVO DOLů – značí dle průzkumů 100% LEŽ

V některých případech vědět na 100%, že je nám sdělovaný zástupný důvod nebo záměrná LEŽ nám může velice ulehčit práci –  vím dle mé vlastní praxe.  Přeji  vám, co nejvíce upřímných vyjádření

Další inspirativní články zde:

http://finance.idnes.cz/oci-prozradi-behem-obchodniho-jednani-slabost-i-lez-fx0-/podnikani.aspx?c=A071025_845999_zamestnani_amr

http://finance.idnes.cz/oci-vas-mohou-u-pohovoru-prozradit-duo-/podnikani.aspx?c=A090407_1170648_firmy_rady_hru

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

*